1 2 3 aan tafel 1 2 3 aan tafel
1 2 3 aan tafel
1 2 3 aan tafel
1 2 3 aan tafel
De actieve voedingsdriehoek (vanaf de leeftijd van 6 jaar)

Voeding en beweging zijn belangrijk voor onze gezondheid, daar is iedereen het over eens. Wie te weinig voedsel heeft en honger lijdt, functioneert niet meer en wordt ziek. Ook te veel eten of overvoeding kan de gezondheid schaden. Net als onvoldoende bewegen. Hart- en vaatziekten, zwaarlijvigheid en diabetes of suikerziekte staan niet voor niets bekend als welvaartsziekten.

Wil je gezond leven? Dan is de actieve voedingsdriehoek een handig hulpmiddeltje. Hij is opgebouwd uit 7 groepen voedingsmiddelen en een beweeglaag. De beweeglaag vormt de basis. Elke voedingsmiddelengroep daarboven levert specifieke voedingsstoffen. Geen enkel voedingsmiddel bevat alle noodzakelijke voedingsstoffen. Daarom is het belangrijk om bij de samenstelling van je menu verschillende voedingsmiddelen uit verschillende groepen te combineren.
Als je te weinig beweegt of systematisch één of meer voedingsgroepen verwaarloost of te weinig varieert, stort de actieve voedingsdriehoek in. En dat is niet gezond. Het topje van de actieve voedingsdriehoek, de restgroep, is een toemaatje. Daarin kunnen we alle voedingsmiddelen plaatsen die strikt genomen niet nodig zijn in een evenwichtige voeding.

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheden zijn opgesteld voor de doorsnee bevolking. Meer details per leeftijdsgroep vind je in tabel 1. Personen die intensief sporten, zware lichamelijke arbeid verrichten of voor wie de arts een bepaald dieet voorschrijft, vragen best meer advies aan een diëtist(e) voor wat betreft de juiste hoeveelheid, de keuze en de variatie van voedingsmiddelen.

Meer lezen? Surf naar "De actieve voedingsdriehoek: de basis van elk voedingsadvies"

De aanbevelingen van de actieve voedingsdriehoek zijn gebaseerd op de richtlijnen van de Hoge Gezondheidsraad (www.health.fgov.be/CSH_HGR - brochures, voedingsaanbevelingen) en het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (www.vigez.be - thema voeding & beweging)

1 2 3 aan tafel

Terug naar boven
1 2 3 aan tafel
1 2 3 aan tafel 1 2 3 aan tafel 1 2 3 aan tafel
1 2 3  aan tafel